keskiviikko 3. syyskuuta 2014

#KutsuMua

Koulukiusaaminen - tai kiusaaminen ylipäänsä - on aivan perseestä, eikä asiaa muuta sen muoto, olkoon fyysistä tai sanallista - kumpikin sattuu. Minä tiedän sen ja moni muu tietää sen, minä olen kokenut kumpaakin ja niin on moni muukin - kasvattiko se meitä ihmisinä? Kasvattiko se kiusaajia ihmisinä? Jaa-a.

Joka tapauksessa kiusaaminen pitäisi saada loppumaan, pitäisi. Miksikö sanoin pitäisi, miksikö en sanonut että kiusaamisen pitää loppua? Koska sitä ei pystytä lopettamaan, sitä en pysty minä etkä edes sinä lopettamaan - halusit tai et, kiusaaminen on periaatteessa yhtä vanha asia kuin elämä - sitä on ollut aina ja mikä pahinta, sitä tulee olemaan aina.

Kukaan tai mikään voima tai taho - poliisi, lääkäri, opettaja, nuoriso-ohjaaja - ei pysty lopettamaan kiusaamista mutta pystyy ennaltaehkäisemään, joka sekin on jo paljon. Jos infoamalla saadaan 100 kiusaajasta karsittua pois 50, tällöin kiusaamiselta välttyy 50 ihmistä - pikku hiljaa siis. Vaan ei se aina niin mene.

Harmi vain, siinä vaiheessa kun kiusaaja ei tajua kiusaavansa - esimerkiksi vittuilu, pieni töniminen, suunsoitto ja 'leikkimielinen' haukkuminen voivat jonkun mielestä olla pahoja asioita ja pahimmillaan aiheuttaa esimerkiksi traumoja - vaikkei kiusattu sitä näyttäisi. Sama pätee myös "tietoisessa" kiusaamisessa, kiusattu koulupäivän ajan yrittää olla normaali ja BOOM, kotiin päästessä räjähtää valtavaan itkuun ja käpertyy omaan sänkyynsä - sitäkö me halutaan? Sitäkö kiusaajat haluavat? Miksi?

1 kommentti:

  1. Itse olen ollut aina niin hiljainen ja herkkä ihminen, joten olin todella helppo uhri. Ne oli vaan sanoja, mutta erilaisena hiljaisena ihmisenä se satutti. huonot kotiolosuhteet ja teini-ikä jolloin varsinkin naispuoliset henkilöt miettivät mitä muut ajattelee ei kyllä auttanu asiaa yhtään.. jälkeenpäin mietittynä olin helppo tylsyyden kohde asennevammaisille pojille joilla ei ollut muutakaan tekemistä.. tiedän siis miltä kiusaaminen tuntuu..
    Kiusaamisenhan voi lopettaa vaan niin, että jokainen ihminen kattoo vaan itseään, että miten sitä käyttäytyy. Silloinhan se loppuis. Vaan aika hankala projekti toteutettavaksi haha :D en tiedä miksi piti kommentoida tähän. Mietinki muuten yks päivä mihin oon kadottanu sun blogin osoitteen ku se oli niin hyvä ekojen tekstien jälkeen. Onneks linkkasit sen faceen!

    VastaaPoista

Jätä ihmeessä kommentti - se piristää mieltä!